Onze Buurt Chefs

By Jennifer Schrader

We voelen allemaal dat de afstand tussen onszelf en vreemde mensen steeds groter wordt. We zitten continu in onze eigen bubbel en kijken raar op als iemand een praatje komt maken. Ook de kleine sociale interacties als een vriendelijke glimlach of begroeting is tegenwoordig steeds verder te zoeken. Deze afstand komt onder andere door onze individualistische samenleving. Deze individualistische instelling vergroot de algehele eenzaamheid in onze maatschappij en hindert ons in het maken van verbindingen met vreemde mensen.


Wat als de supermarkt – een plek waar iedereen samenkomt – een plek wordt waar het normaal is om open te staan voor sociale interactie?

Human | 2020 | Graduation Work

Eenzaamheid is een complex probleem met meerdere oorzaken. Om het onderzoek goed af te bakenen is er één oorzaak gekozen om een ontwerpoplossing voor te vinden. Uit vooronderzoek blijkt dat een deel van eenzaamheid kan komen door onze individualistische samenleving. Volgens Paul Verhaeghe (Psychoanalyticus en hoogleraar psychodiagnostiek) zorgt de individualisering ervoor dat een steeds groter deel van de bevolking kampt met sociale angsten. 

 

Het zijn onder andere deze sociale angsten die mensen hinderen om een verbinding te maken met vreemde mensen. En dat terwijl er wel behoefte is aan een verbinding of een laagdrempelige manier van met elkaar omgaan. Hier zag ik een mooie aansluiting met mijn context (de supermarkt), want de supermarkt is een plek waar iedereen samenkomt.

 

Op dit moment tijdens het afstuderen was de Coronacrisis in volle gang. Het versterkte het antisociale gedrag van mensen in de supermarkt. Uit mijn cultural probe bleek dat de doelgroep geen behoefte heeft aan geforceerde sociale contacten tijdens het boodschappen doen. Maar dat een merendeel van de doelgroep wel interesse heeft in het verhaal wat achter vreemde mensen schuilgaat en het eens zijn dat de sociale sfeer in de supermarkt verbeterd kan worden. 

 

Als deze interesse er is, waarom houdt het mensen dan tegen om zich meer open te stellen naar elkaar? Dit kan komen doordat ze zich niet in vreemde mensen herkennen en omdat er geen aanleiding wordt gegeven om de interactie met vreemde mensen op te zoeken. 

 

Met deze inzichten in gedachte heb ik Onze Buurt Chefs ontworpen. Onze Buurt Chefs is een campagne dat gedurende twee maanden plaats vindt in de supermarkt. In dit geval is er gekozen voor Jumbo Kooistra Bolsward, een supermarkt met veel vaste klanten en een eigen café/restaurant. Alleen L of XL supermarkten in plaatsen met een vaste klantenbase zijn in eerste instantie geschikt voor deze campagne.

 

De campagne kent verschillende touchpoints met de doelgroep. Vanaf de oproep voor het inzenden van eigen recepten, de communicatie in de winkel, het sparen van de kaartjes tot het vinden van het gouden kaartje en het diner. Tussen deze touchpoints wordt er voor de doelgroep een fundament gelegd om meer sociale interactie op te zoeken en lokaal betrokken te zijn. Het proberen van elkaars recepten is hierin niet het einddoel maar het middel.

 

Elke vorm van sociale interactie telt. Voor de introverte mensen kan het beginnen met oogcontact of het herkennen van gezichten. Deze korte momenten van interactie kunnen uitgroeien tot leuke gesprekken of het uitwisselen van contactgegevens. De extraverte mensen zouden gelijk op iemand afstappen of een leuke reactie achterlaten. Onze Buurt Chefs verlaagt de drempel van sociale interactie in de supermarkt en geeft de doelgroep een reden om contact met elkaar te zoeken.

 

Het vinden van de gouden kaartjes zorgt voor extra stimulans om de kaartjes te gaan sparen. Tevens zorgt het voor commotie. De doelgroep gaat zich afvragen wie de gouden kaartjes gevonden hebben. Het 7-gangen diner is de climax van de campagne, 15 vreemde mensen (en eventueel aanhang) stellen zich naar elkaar open tijdens een gezellig diner in Jumbo Bolsward’s café/restaurant. Een ervaring die ze niet snel zullen vergeten.

 

Onze Buurt Chefs gaat niet gelijk het probleem van eenzaamheid oplossen, maar legt wel een basis van kleine momenten die tot meer kunnen leiden. Op lange termijn zal de sfeer in de supermarkt veranderen. Mensen zullen minder in hun eigen bubbel zitten en meer met elkaar bezig zijn. Hierdoor wordt de supermarkt minder individualistisch en zal de eenzaamheid met deze oorzaak ook verminderen.

Eenzaamheid is een complex probleem met meerdere oorzaken. Om het onderzoek goed af te bakenen is er één oorzaak gekozen om een ontwerpoplossing voor te vinden. Uit vooronderzoek blijkt dat een deel van eenzaamheid kan komen door onze individualistische samenleving. Volgens Paul Verhaeghe (Psychoanalyticus en hoogleraar psychodiagnostiek) zorgt de individualisering ervoor dat een steeds groter deel van de bevolking kampt met sociale angsten. 

 

Het zijn onder andere deze sociale angsten die mensen hinderen om een verbinding te maken met vreemde mensen. En dat terwijl er wel behoefte is aan een verbinding of een laagdrempelige manier van met elkaar omgaan. Hier zag ik een mooie aansluiting met mijn context (de supermarkt), want de supermarkt is een plek waar iedereen samenkomt.

 

Op dit moment tijdens het afstuderen was de Coronacrisis in volle gang. Het versterkte het antisociale gedrag van mensen in de supermarkt. Uit mijn cultural probe bleek dat de doelgroep geen behoefte heeft aan geforceerde sociale contacten tijdens het boodschappen doen. Maar dat een merendeel van de doelgroep wel interesse heeft in het verhaal wat achter vreemde mensen schuilgaat en het eens zijn dat de sociale sfeer in de supermarkt verbeterd kan worden. 

 

Als deze interesse er is, waarom houdt het mensen dan tegen om zich meer open te stellen naar elkaar? Dit kan komen doordat ze zich niet in vreemde mensen herkennen en omdat er geen aanleiding wordt gegeven om de interactie met vreemde mensen op te zoeken. 

 

Met deze inzichten in gedachte heb ik Onze Buurt Chefs ontworpen. Onze Buurt Chefs is een campagne dat gedurende twee maanden plaats vindt in de supermarkt. In dit geval is er gekozen voor Jumbo Kooistra Bolsward, een supermarkt met veel vaste klanten en een eigen café/restaurant. Alleen L of XL supermarkten in plaatsen met een vaste klantenbase zijn in eerste instantie geschikt voor deze campagne.

 

De campagne kent verschillende touchpoints met de doelgroep. Vanaf de oproep voor het inzenden van eigen recepten, de communicatie in de winkel, het sparen van de kaartjes tot het vinden van het gouden kaartje en het diner. Tussen deze touchpoints wordt er voor de doelgroep een fundament gelegd om meer sociale interactie op te zoeken en lokaal betrokken te zijn. Het proberen van elkaars recepten is hierin niet het einddoel maar het middel.

 

Elke vorm van sociale interactie telt. Voor de introverte mensen kan het beginnen met oogcontact of het herkennen van gezichten. Deze korte momenten van interactie kunnen uitgroeien tot leuke gesprekken of het uitwisselen van contactgegevens. De extraverte mensen zouden gelijk op iemand afstappen of een leuke reactie achterlaten. Onze Buurt Chefs verlaagt de drempel van sociale interactie in de supermarkt en geeft de doelgroep een reden om contact met elkaar te zoeken.

 

Het vinden van de gouden kaartjes zorgt voor extra stimulans om de kaartjes te gaan sparen. Tevens zorgt het voor commotie. De doelgroep gaat zich afvragen wie de gouden kaartjes gevonden hebben. Het 7-gangen diner is de climax van de campagne, 15 vreemde mensen (en eventueel aanhang) stellen zich naar elkaar open tijdens een gezellig diner in Jumbo Bolsward’s café/restaurant. Een ervaring die ze niet snel zullen vergeten.

 

Onze Buurt Chefs gaat niet gelijk het probleem van eenzaamheid oplossen, maar legt wel een basis van kleine momenten die tot meer kunnen leiden. Op lange termijn zal de sfeer in de supermarkt veranderen. Mensen zullen minder in hun eigen bubbel zitten en meer met elkaar bezig zijn. Hierdoor wordt de supermarkt minder individualistisch en zal de eenzaamheid met deze oorzaak ook verminderen.