Stichting Kletsmajoor

By Belle Zwaans

Voor mijn afstudeerproject van de opleiding Communication & Multimedia Design in Breda ben ik samen met Monkeys and Banana's een groep jonge marketeers, die anders denken en sociaal doen tot een mooie opdracht gekomen. Met mijn website breng ik bedrijven hun stagiares en ouderen bij elkaar. De website zorgt ervoor dat Bredase bedrijven die hun maatschappelijke betrokkenheid willen inzetten zich eenvoudig, lokaal en om de hoek kunnen aanmelden. De inzet van bedrijven is het aanmelden van hun stagiares verder is er geen enkele verplichting maar goud waard voor de oudere mensen.

2020 | Graduation Work

"Geen gebakken lucht, maar tastbaar geluk"

Paul Depla, Burgermeester van Breda

Tijdens mijn afstuderen heeft het volgende centraal gestaan.


Ik ben graag onder de mensen, heb een druk sociaal leven, een relatie, een baan en fijne ouders, ik ben jong en geniet van dit alles met volle teugen.Maar stel je eens voor dat ik 70 jaar of ouder ben en dat de dierbaren om mij heen weg vallen, dat ik steeds meer en vaker alleen ben. Mijn kinderen hebben hun eigen gezin en een druk leven en ik ben al lang niet meer mobiel genoeg om er iedere dag op uit te gaan.

Hoe zouden de 70 plussers van vandaag dit ervaren?

Uit onderzoek wat ik heb gedaan naar eenzaamheid blijkt dat 40% van de mensen van 70 jaar en ouder in meer of mindere maten eenzaamheid ervaart. Hoe fijn zou het zijn om voor hen wat te organiseren.

De wereld om mij heen is steeds sneller geworden, dus ook voor de ouderen en iedereen zit met zijn neus in de smartphone, er is geen echt contact meer en dat mis ik.

Ik ben een millennial en groei op in een prestatie maatschappij en volgens mij is het hebben van een burn-out een vast onderdeel geworden van de hoge eisen die wij aan ons zelf stellen. Misschien goed om een pas op de plaats te maken en te zien wat wij voor een ander kunnen betekenen en wat dit met je doet en wat hiervan de waarde is.

Als het iets "doen" voor een ander een vast onderdeel zou worden van je studie of opleiding en dan met name tijdens je stage zou dat mooi zijn. 

Via Stichting Kletsmajoor, onderdeel van Monkeys & Bananas kreeg ik de gelegenheid om een website te ontwikkelen waar ik met deze gegevens aan de slag ben gegaan namelijk de verbinding tussen bedrijven en ouderen, met de inzet van studenten/stagiaires.

Om een dergelijke mooie match te maken heb ik bedrijven nodig; wat trekt een bedrijf over de streep en wat maakt dat zij zich aanmelden. Onderzoek hierna leverde de volgende op; acht van de 10 bedrijven vindt dat zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Nu willen veel ondernemers wel iets of meer doen met maatschappelijk betrokken ondernemen, maar zien daar niet genoeg mogelijkheden voor of denken dat het een kostbare aangelegenheid is. (MKB november 2018)

Bij het actief benaderen van de diverse bedrijven in Breda met de vraag naar hun mogelijke inzet, merkte ik ook hier dat steeds meer bedrijven de waarde ervaren van maatschappelijk betrokken zijn en dit dan ook graag lokaal en het liefste om de hoek in willen zetten.

Motivatie voor bedrijven om deel te nemen is; geen zware sponsorverplichtingen, geen torenhoge bijdrages en geen ingewikkelde constructies en dicht bij huis.

Deze inzichten zijn de basis geweest voor mijn ontwerp, een website die bedrijven overtuigt; geen financiële verplichtingen, alles is georganiseerd, volledig verzorgd en om de hoek. De enige voorwaarden is het inzetten van stagiares en dit is voor het bedrijf ook nog eens kosten besparend. 

Met het inzetten van stagiares voor de activiteiten reduceren we het stress-level van stagiares op de werkvloer, is er sprake van zingeving, inspiratie, voldoening, verbreden van je horizon en plezier wat weer terug komt in het bedrijf en mogelijk meer werknemers inspireert. Hiermee levert het bedrijf een bijdrage aan duurzaamheid in de samenleving wordt hun imago en reputatie versterkt en kunnen zij zich profileren met  aantrekkelijk werkgeverschap en het feit dat zij zich een lokale betrokken en duurzame ondernemer inzetten voor de ouderen in Breda. 

"Dit alles tovert een lach op de gezichten van ouderen, tastbaar geluk."


Link website: https://xd.adobe.com/view/628c3706-a782-4439-a19e-fa8411bce327-37df/

Tijdens mijn afstuderen heeft het volgende centraal gestaan.


Ik ben graag onder de mensen, heb een druk sociaal leven, een relatie, een baan en fijne ouders, ik ben jong en geniet van dit alles met volle teugen.Maar stel je eens voor dat ik 70 jaar of ouder ben en dat de dierbaren om mij heen weg vallen, dat ik steeds meer en vaker alleen ben. Mijn kinderen hebben hun eigen gezin en een druk leven en ik ben al lang niet meer mobiel genoeg om er iedere dag op uit te gaan.

Hoe zouden de 70 plussers van vandaag dit ervaren?

Uit onderzoek wat ik heb gedaan naar eenzaamheid blijkt dat 40% van de mensen van 70 jaar en ouder in meer of mindere maten eenzaamheid ervaart. Hoe fijn zou het zijn om voor hen wat te organiseren.

De wereld om mij heen is steeds sneller geworden, dus ook voor de ouderen en iedereen zit met zijn neus in de smartphone, er is geen echt contact meer en dat mis ik.

Ik ben een millennial en groei op in een prestatie maatschappij en volgens mij is het hebben van een burn-out een vast onderdeel geworden van de hoge eisen die wij aan ons zelf stellen. Misschien goed om een pas op de plaats te maken en te zien wat wij voor een ander kunnen betekenen en wat dit met je doet en wat hiervan de waarde is.

Als het iets "doen" voor een ander een vast onderdeel zou worden van je studie of opleiding en dan met name tijdens je stage zou dat mooi zijn. 

Via Stichting Kletsmajoor, onderdeel van Monkeys & Bananas kreeg ik de gelegenheid om een website te ontwikkelen waar ik met deze gegevens aan de slag ben gegaan namelijk de verbinding tussen bedrijven en ouderen, met de inzet van studenten/stagiaires.

Om een dergelijke mooie match te maken heb ik bedrijven nodig; wat trekt een bedrijf over de streep en wat maakt dat zij zich aanmelden. Onderzoek hierna leverde de volgende op; acht van de 10 bedrijven vindt dat zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Nu willen veel ondernemers wel iets of meer doen met maatschappelijk betrokken ondernemen, maar zien daar niet genoeg mogelijkheden voor of denken dat het een kostbare aangelegenheid is. (MKB november 2018)

Bij het actief benaderen van de diverse bedrijven in Breda met de vraag naar hun mogelijke inzet, merkte ik ook hier dat steeds meer bedrijven de waarde ervaren van maatschappelijk betrokken zijn en dit dan ook graag lokaal en het liefste om de hoek in willen zetten.

Motivatie voor bedrijven om deel te nemen is; geen zware sponsorverplichtingen, geen torenhoge bijdrages en geen ingewikkelde constructies en dicht bij huis.

Deze inzichten zijn de basis geweest voor mijn ontwerp, een website die bedrijven overtuigt; geen financiële verplichtingen, alles is georganiseerd, volledig verzorgd en om de hoek. De enige voorwaarden is het inzetten van stagiares en dit is voor het bedrijf ook nog eens kosten besparend. 

Met het inzetten van stagiares voor de activiteiten reduceren we het stress-level van stagiares op de werkvloer, is er sprake van zingeving, inspiratie, voldoening, verbreden van je horizon en plezier wat weer terug komt in het bedrijf en mogelijk meer werknemers inspireert. Hiermee levert het bedrijf een bijdrage aan duurzaamheid in de samenleving wordt hun imago en reputatie versterkt en kunnen zij zich profileren met  aantrekkelijk werkgeverschap en het feit dat zij zich een lokale betrokken en duurzame ondernemer inzetten voor de ouderen in Breda. 

"Dit alles tovert een lach op de gezichten van ouderen, tastbaar geluk."


Link website: https://xd.adobe.com/view/628c3706-a782-4439-a19e-fa8411bce327-37df/