Ctrl+Enter +Escape

by Mila van der Linden

Hoe kan ik studenten in laten zien dat je ontspanning niet hoeft te verdienen, zodat zij realiseren dat zij zelf de touwtjes in handen hebben?

Mijn doelgroep, de studenten, linkt productiviteit aan werk/school. Productief bezig zijn betekent dus goed presteren en dat wordt ook meteen gelinkt aan het positieve onderdeel van een dag. Wanneer zij het gevoel hebben dat ze niet productief bezig zijn, denken zij dat ze hebben gefaald en voelen ze zich schuldig. Zij vinden dat zij ontspanning moeten verdienen en zien hierdoor niet in dat dit het moment is dat zij eigenlijk ontspanning het meeste nodig hebben.
De overweging of zij gaan ontspannen hangt dus niet af of zij het nodig hebben of dit willen, maar of zij vinden dat ze het hebben verdiend. En met deze overweging ben ik het niet eens, want als jij ontspanning nodig hebt mag je dat doen wanneer je wilt.

Ctrl+Enter+Escape is een installatie die op dit maatschappelijk probleem inspeelt. De installatie heeft de vorm van een studentenkamer. Als de deelnemer de installatie betreedt gaat hij plaatsnemen achter het bureau. Hier gaat de deelnemer een opdracht maken. Terwijl de deelnemer bezig is met de opdracht wordt er door middel van geluid en beeld overprikkeling veroorzaakt. Deze overprikkeling wordt bereikt door de drie lagen van de prioriteiten piramide te behandelen. Deze lagen zijn: werk/school, familie/vrienden en toekomstzorgen/onafhankelijkheid. Zodra de deelnemer de overprikkeling ervaart als te veel kan hij dit stoppen door middel van het ontspanningselement aan te raken. Dit symboliseert dat de deelnemer altijd zelf de touwtjes in handen heeft als hij ontspanning nodig heeft en het niet hoeft te linken met productiviteit. Zodra de deelnemer het ontspanningselement aanraakt stopt de installatie. Hierdoor wordt de ruimte donker en worden de woorden op de muren zichtbaar. Deze woorden staan voor de mentale problemen die mijn doelgroep, namelijk studenten, ervaart. Hierdoor voelt mijn doelgroep zich gehoord, omdat ze doorkrijgen dat zij niet de enige zijn die dit doormaken. Voor deelnemers die in de installatie gaan, maar die niet in de doelgroep zitten, wekt dit juist begrip op.

Visualisatie van de glow in the dark letters die te zien zijn als de gebruiker de installatie stopt