Paaltje

by Niek van IJzendoorn en Wouter van Meegdenburg

Hoe kunnen we bezoekers van openbare locaties in steden digitaal bedienen op het gebied van eten en drinken, om de digitale mogelijkheden van de stad te vergroten en de sociale dynamiek van de stad te verbeteren.

Openbare ruimtes binnen steden hebben een belangrijke functie in het behouden van een positieve sociale dynamiek binnen steden. Door het gebrek aan ruimte in smalle winkelstraten verplaatsen mensen zich naar openbare ruimtes zoals parken, stranden en bossen. Vanwege de toenemende drukte in deze stedelijk openbare ruimtes gedurende de Covid-19 periode is de vraag naar horeca consumptie duidelijk aanwezig. De toenemende vraag naar de mogelijkheid van digitaal servicen op het gebied van eten en drinken in deze omgeving is daarom extra relevant geworden. Uit vooronderzoek bleek de horeca sector te zoeken naar nieuwe innovatieve oplossingen om meer mensen te bereiken en dit bracht ons bij de vraag: “Hoe kunnen we bezoekers van openbare locaties in steden digitaal bedienen op het gebied van eten en drinken, om de digitale mogelijkheden van de stad te vergroten en de sociale dynamiek van de stad te verbeteren.”

Om een zo goed mogelijk antwoord te vinden op de gestelde onderzoekvraag is de onderzoeksperiode ingedeeld in verschillende fase’s: pre-research, research, concepting, prototyping, create en final product. Deze verdeling is gemaakt om op een zo logisch mogelijke manier tot een oplossing te komen. Binnen deze fases worden verschillende onderzoeksmethodes uitgevoerd met behulp van vastgestelde doelgroepen om tot kwalitatieve en relevante antwoorden te komen. Door op de juiste manier gebruik te maken van deze onderzoeksmethodes kunnen gemaakte keuzes structreel worden onderbouwd met behulp van de verkregen resultaten.

Als complete design solution hebben wij een concept gecreëerd dat rekening houdt met ieder van de bovenstaande vereisten. Het concept biedt een digitale oplossing in de vorm van een online applicatie. Op deze applicatie zijn verschillende restaurants uit de omgeving aangesloten om hun horeca service te verlenen aan de gebruikers van de applicatie. Gebruikers kunnen toegang verkrijgen tot de online omgeving van de applicatie doormiddel van een scan/invoerbare code geplaatst op meerdere fysieke paaltjes, verspreidt over het desbetreffende gebied. De applicatie biedt op deze manier de mogelijkheid om eten te bestellen en te laten leveren op een zeer specifieke plek binnen de openbare omgeving. Dit kan zonder een beschrijving van de locatie nodig te hebben waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Hiernaast stimuleert de applicatie gebruikers op meerdere manieren om het milieu van de omgeving beter te behandelen en de sociale dynamiek binnen de openbare locatie te verbeteren doormiddel van community stimulerende initiatieven en triggers.

Case video