Transitieruimte de cocon
Hoe kan ik een moment creëren waar studenten die druk of stress ervaren, lichamelijk kunnen ontspannen en mentaal kunnen opladen om met meer rust verder te gaan?
In deze hectische wereld ervaren studenten vaak stress/druk. Die druk kan worden veroorzaakt door de maatschappij, sociale druk, werkdruk etc.. Die druk kan ook door jezelf opgelegd worden. Door die druk staan we constant ‘aan’ en nemen we weinig tot geen tijd voor onszelf, ook al is dit maar kort.
Vraagstuk
De onderzoeksvraag klinkt als volgt, “Hoe kan ik een moment creëren waar studenten die druk of stress ervaren, lichamelijk kunnen ontspannen en mentaal kunnen opladen om met meer rust verder te gaan?”
Onderzoek
Uit onderzoek is gebleken dat door het creëren van een ruimte te creëren op school het voor studenten mogelijk wordt om rust voor zichzelf te nemen. In die ruimte wordt er gebruik gemaakt van natuurelementen, omdat dit goed is voor zowel de mentale als lichamelijke gezondheid.
Door een ruimte te creëren wordt er gebruik gemaakt van het doorway-effect. Het doorway-effect is een bekende psychologische gebeurtenis waarbij het geheugen van een persoon afneemt wanneer hij/zei/het door een deuropening gaat en van de ene locatie naar de andere gaat, terwijl dit niet het geval zou zijn als ze op dezelfde plek waren gebleven.
Ontwerp
De ruimte die gemaakt is is een cocon. De cocon is een ruimte die verplaatst kan worden in een school. Op school kan hij in algemene ruimtes worden geplaatst maar ook in bijvoorbeeld een brede gang.
De buitenkant is van stof gemaakt, waardoor het een softere look krijgt. Hierdoor wordt de toegankelijkheid vergroot voor de student. Hier staat ook een kleurlamp die aan gaat als iemand de ervaring in de cocon start. Zo weten mensen dat wanneer de lamp aan is iemand is ‘transitie’ is en ze de ruimte dus niet moeten betreden.
In de cocon kunnen mensen de ervaring starten door een keuze te maken uit drie knoppen. Uit onderzoek is gebleken dat niet iedereen alles als fijn ervaart. Zo wil de een wel de vragen krijgen, zodat hij/zij tot nadenken word gezet. De ander wil wel het beeld en geluid maar geen vragen. Sommige willen liever een soort meditatiesessie, waardoor ze alleen het geluid willen krijgen. Door deze resultaten zijn er 3 profielen gecreëerd waar mensen uit kunnen kiezen. Hierdoor wordt het persoonlijk gemaakt.
In de cocon vindt een ervaring plaats, waar door middel van video, audio en licht je minder stress/druk ervaart. Met de audio en video wordt gebruik gemaakt van natuurbeeld en geluid, tegelijkertijd kunnen vragen gesteld worden, waardoor mensen gaan nadenken waar hun druk/stress vandaan komt. Hierdoor zetten ze het voor zichzelf in hun hoofd op een rijtje. Door het licht wordt er aangegeven aan de persoon wanneer de ervaring start en eindigt.
De ruimte is een cocon doordat mensen hun eigen ruimte en rust omschrijven als ‘hun eigen cocon’. Tegelijkertijd is de ruimte een soort transitieruimte waar mensen met druk/stress in gaan en eruit komen zonder druk/stress. Ze gaan er als het waren als rups is en komen er als vlinder uit.