De Kunst van het Gesprek

by Eric Brynycz

Hoe kan je ervoor zorgen dat een gesprek tussen twee mensen met verschillende meningen niet uitloopt in een ruzie maar blijft bij een gesprek met begrip voor elkaar?

CMD | Afstudeerproject | Dynamische Oordeelsvorming | Controversiële onderwerpen | Gesprekstechnieken

Gesprekken over controversiële onderwerpen kunnen makkelijk escaleren. Iedereen heeft het wel eens meegemaakt, of het nu bij een familiediner is of met je collega’s in de pauze. Dit soort gesprekken, over politieke, sociale en filosofische thema’s, kunnen een negatieve invloed op de sfeer hebben. Is er een manier om te voorkomen dat deze escalatie plaatsvindt? Dit is de vraag waar ik me in mijn onderzoek mee bezighield.

Het ontwijken van deze gesprekken is in mijn ogen namelijk niet de oplossing. Sterker nog, op de lange termijn kan dat juist voor nog grotere problemen zorgen. Door niet in gesprek te gaan met mensen die een andere mening hebben dan jijzelf, ontstaat er alleen maar meer onbegrip over de andere ‘kant’ en verspeel je de kans om jezelf als persoon te ontwikkelen.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar manieren om deze gesprekken te voeren, maar dan op een manier die ervoor zorgt dat de kans op escalatie zo klein mogelijk is. De context waarin ik dit probleem heb onderzocht, is de werkvloer. Uit mijn onderzoek bleek namelijk dat dit een plek is waar het vaak voorkomt, en bovendien was het hier voor mij mogelijk om een interactieve training op te zetten: ‘De Kunst van het Gesprek’.

De achterliggende theorie van deze training is dynamische oordeelsvorming. Dit is een methode om gesprekken te voeren waarbij je jezelf steeds deze vier vragen stelt: Wat zijn de feiten? Wat is je doel? Wat zijn je middelen? Begrijp je elkaar wel goed? Door jezelf deze vragen op de juiste momenten in een gesprek te stellen, is het mogelijk om escalatie te voorkomen.

De training is vormgegeven als een talkshow, waarbij de spelers allemaal een andere rol hebben. Samen moeten de spelers lastige problemen oplossen over onderwerpen die normaal gesproken voor escalatie kunnen zorgen. Elke rol in het spel heeft bepaalde acties die je kunt uitvoeren. Eigenlijk vertegenwoordigt elke rol een van de vier eerder genoemde vragen, en de acties laten zien waarom deze vragen belangrijk zijn. De achterliggende theorie is natuurlijk interessant, maar het toepassen in de praktijk werkt veel beter.

Met ‘De Kunst van het Gesprek’ hebben bedrijven de mogelijkheid om beter om te gaan met meningsverschillen op de werkvloer. Hiermee verbeteren ze niet alleen de sfeer en het onderlinge vertrouwen, maar ontwikkelen de deelnemers zich ook verder als persoon.