Goede Vaart
''Hoe kan er op de situatie van onervaren pleziervaarders op het vaarwater meer worden geanticipeerd waardoor misverstanden en verkeerde verwachtingen kunnen worden voorkomen, zodat het vaarwater een veilige plek blijft voor iedereen?''
Het is zomer en er zijn veel boten op het water te zien. Varen is een hobby voor mensen en telkens meer mensen doen het. Daarbij komen ook de nodige frustraties en misverstanden naar boven tussen ervaren en onervaren vaarders. Dit project is bedoeld om mensen die minder ervaring hebben op het vaarwater een hulpmiddel te bieden om vervolgens die frustraties en misverstanden die kunnen ontstaan op het water te verminderen. Dit is nodig voor het behoud van een veilige vaart. De uitvoering van dit project is binnen de context van de Biesbosch en de omliggende rivieren.
Uit een belevingsonderzoek recreatievaart in opdracht van Rijkswaterstaat bleek dat 50% van de vaarders het niet eens was met het gedrag van de medevaarweggebruikers [1]. Dit was met name het verschil in verwachtingen en misverstanden die ontstaan tussen onervaren en ervaren vaarders. Onervaren vaarders in de Biesbosch hebben verschillende obstakels waardoor men in de problemen kan komen. Het zijn de volgende 4 redenen: getijde, de oversteek bij Hollands Diep of de Amer, navigatieproblemen en onervarenheid. Dit wordt bevestigd door de Koningklijke Nederlandse Reddings Maatschappij [2] en het contextonderzoek dat is gedaan. Daarnaast zijn er veel verschillende doelgroepen op het water te vinden met allemaal verschillende niveau's van kennis en kunde als het aankomt op het varen. Die hebben allemaal verschillende redenen om op het water aanwezig te zijn en handelen naar hun eigen belangen. Dit is waar de verschillende verwachtingen en misverstanden vandaan komen.
Experimenteren met mogelijke oplossingen
Er zijn verschillende manieren getest om het probleem voor onervaren vaarders op te lossen. Zo is er gekeken naar het beter informeren van mensen, zodat men deze informatie toe kan passen op het water en minder in de problemen kan komen. Is er geëxperimenteerd met seinen en technische toepassingen, maar was dit om verschillende redenen niet toepasselijk op basis van effectiviteit, begrijpelijkheid en gebruikersinzichten. Uiteindelijk zijn er praktische oplossingen geprobeerd. Deze sloegen aan bij zowel onervaren als ervaren vaarders als een hulpmiddel op het water. Degene die het beste uit het testen kwam, was de lichtblauwe vlag op de boot van een onervaren vaarder.

De strategie
De strategie voor het ontwerp is als volgt: In havens zullen op trechterpunten borden staan met informatie over de nieuwe situatie op het water. Deze borden dienen tevens als plek waar men de vlag kan pakken om hem vervolgens te monteren aan de boot. Deze borden met informatie wordt zowel gezien door de onervaren als ervaren vaarder die op een lokale plek opstapt op de boot. Vervolgens is op het water de vlag constant aanwezig op de boot van de onervaren vaarder. Hierdoor krijgen ervaren vaarders een goed overzicht van de situatie op het vaarwater en kunnen die beter anticiperen op de situatie. Er zitten niet allemaal toeters en bellen aan de vlag, dit is gedaan omdat men anders kan schrikken. Ervaren vaarders kunnen, wanneer een vlag getoond wordt, handelen en eventueel gebruik maken van goed zeemanschap. Hierdoor zal de vaart voor iedereen soepel blijven verlopen en er minder verkeerde verwachtingen en misverstanden ontstaan. Er zullen ook ervaren vaarders zijn die door de Biesbosch varen die van verder moeten komen. Die kunnen worden ingelicht door marifonie. Aan de zijdes van de rivier staan de kanalen aangegeven waar ervaren vaarders met een marifoon sowieso naar moeten wisselen. Daarbij zal dan een automatisch bericht volgen met de uitleg over de nieuwe situatie. Door deze strategie worden alle doelgroepen door middel van de juiste vorm geïnformeerd over de nieuwe situatie. Door deze strategie toe te passen zullen onervaren vaarders meer ruimte, tijd en hulp krijgen op het water en wordt de verantwoordelijkheid gelegd bij de ervaren vaarders om dit te geven. Ervaren vaarders kennen namelijk de regels en hebben de handigheid om te kunnen handelen.


Bronnen
[1] C. Veenvliet and Y. Elschot, “Belevingsonderzoek Recreatievaart 2022,” Platform WOW, Dec. 2022. https://platformwow.nl/media/llelgusx/belevingsonderzoek-recreatievaart-2022-rapport.pdf (Accessed: September, 2024).
[2] Julia, “Hotspotkaart KNRM,” KNRM, Jul. 06, 2023. https://www.knrm.nl/blog/tips/hotspotkaart (Accessed: September 2024).