Het heden niet vergeten
Hoe kunnen studenten die in hun laatste studiefase zitten na een drukke dag het heden meer waarderen door los te laten van het verleden en de toekomst?
De app Moment vraagt de gebruiker het moment te beschrijven waarin ze zich bevinden. Met de app ontwikkelt de doelgroep een soort ritueel om hun te helpen stilstaan bij het heden en om zo tot rust te komen.
Quarter-life crisis
Een existentiële crisis die gepaard gaat met angst en verdriet over de richting en kwaliteit van iemands leven. Dit kan ervaren worden door mensen in de periode van begin jaren twintig tot dertig en dus ook door studenten. De oorzaak van deze kwestie is vaak een opstapeling van verschillende dingen, alhoewel na verder onderzoek het er op neerkomt dat veel studenten niet precies weten wat voor hun nou de oorzaak is. Voor hen is dit meer een naar onbekend gevoel dat ze altijd meeslepen en dat zo nu en dan sterker naar boven komt.
De angst en stress die studenten ervaren bij dit probleem zorgt ervoor dat ze vrijwel nooit in het heden leven. Ze kijken altijd naar de toekomst en blijven daarover piekeren. Er is zoveel om te waarderen aan je studententijd, waarom doen we dat dan niet? Waarom besteden we zoveel tijd aan stress?
Wat houdt studenten tegen?
Veel studenten hebben angst- en depressieklachten (44%) en (heel) veel stress (56%). Mentale gezondheid gaat hand in hand met de sociale en maatschappelijke omgeving waarin studenten zich bevinden. Zo is deze omgeving een groot risicofactor voor prestatiedruk en stress.
Stress
Onderzoek toont aan dat stress eigenlijk geen negatieve effecten heeft op de gezondheid, wanneer je maar na een stressvolle dag rust neemt. Voor veel studenten geldt dat ze na een stressvolle dag niet kunnen ontspannen, ze denken nog veel na over school. Dit zorgt ervoor dat ze vanwege hun zorgen niet in het moment kunnen leven. Ze denken te veel na over wat ze nog moeten doen en/of wat ze eventueel fout gedaan hebben.
Studenten hebben tegenwoordig vaak stress-gerelateerde klachten door de digitalisering van de samenleving. Die heeft ervoor gezorgd dat mensen, en dus ook studenten, meer zijn gaan multitasken. Omdat je hier tijd door verliest, ga je sneller werken, wat – ook door mij – gebeurt op het laatste moment. Je maakt je zorgen omdat je denkt dat het je toch niet gaat lukken, of omdat je simpelweg er tegenop ziet omdat je er geen plezier in gaat vinden. Dit leidt tot meer stress, tijdsdruk en frustratie. Maar hoe kan die digitalisering toch in een positieve zin gebruikt worden om in het moment te leven door een student?
Moment
De app zorgt ervoor dat studenten die in hun laatste studiefase na of tijdens een drukke dag het heden bewust kunnen observeren. Door de functie dat ze hun zorgen “los kunnen laten”, zorgt dit ervoor dat ze een mindset creëren die ervoor zorgt dat ze, alhoewel misschien niet voor altijd, de dag kunnen eindigen met deze zorgen achter de rug te zetten. Ze zetten ze opzij en bekijken ze aan het einde van de week. Dit reflectiemoment zorgt voor een overzicht van hun korte termijn zorgen die de week erop misschien er niet meer toe doen. Dit, samen met het ritueel van de vragen beantwoorden, zorgt voor rust voor de gebruiker.

Berndsen, M. (2021). Opgebrand? Je bent nog maar net begonnen! Vakblad Sociaal Werk, 22(2), 22–24. https://doi.org/10.1007/s12459-021-0866-x
Van Der Meijs, F. (2025, 16 januari). Mentale gezondheid van studenten. Trimbos-instituut. https://www.trimbos.nl/kennis/welzijn-studenten/mentale-gezondheid-van-studenten/
Van Laethem, M. (2017). Reciprocity between work stress and sleep: Perseverative cognition as underlying mechanism. https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/162098/162098.pdf