MindMop

by Wouter Blanksma

Hoe kan ik door middel van gamification een ADHD’er motiveren om zelfstandig het huishouden op te laten pakken zodanig dat het verandert in een gewoonte”.

Tijdens mijn afstudeeronderzoek heb ik antwoord gekregen op de vraag: "Hoe kan ik door middel van gamification een ADHD’er motiveren om zelfstandig het huishouden op te laten pakken zodanig dat het verandert in een gewoonte”. Het starten van huishoudelijke taken is een groot struikelblok bij ADHD'ers. Steeds meer mensen hebben last van ADHD en kunnen steun goed gebruiken. Met het gebruik van gamification ben ik ervan overtuigd dat ik ADHD'ers kan motiveren om toch die start te maken met huishoudelijke taken.

De doelgroep 👥

Jong volwassenen met ADHD die moeite hebben met alledaagse of overweldigende klusjes. Ze willen wel het huishouden oppakken, maar hebben net dat extra zetje nodig in de rug.

De uitdaging 🚀

De grootste uitdaging ligt bij het starten en voltooien van huishoudelijke taken. Dit heeft te maken met verschillende eigenschappen die gepaard gaan met ADHD. Daarnaast hebben ADHD'ers een Dopamine tekort die het starten van taken extra lastig maakt.

Wat hebben ze nodig? 🛠️

Een leuk, gestructureerd systeem dat beslissingsmoeheid wegneemt, motivatie externaliseert en routine opbouwt via consistente externe signalen.

De oplossing 🎯

Een gamified systeem met directe beloningen, die gebruik maakt van externe triggers en die klusjes boeiend en leuk maakt.

Presentatie Dominique over de uitdagingen van ADHD gericht op de executieve functies - Foto by Wouter Blanksma

Mijn eigen positionering 🚩

Medicatie moet niet de enige oplossing zijn om ADHD-symptomen tegen te gaan. Met gamification kun je een ADHD-brein actief maken. "Aangezien kinderen en jongeren met ADHD vaak minder gemotiveerd zijn ... bieden games de ultieme kans om een goede balans te vinden tussen motivatie en leren." (Gast, 2021)[4] En wordt bevestigd in het onderzoek van De Luca et al. (2024) [3] "Experimental tests showed an overall improvement in patients treated with serious games greater than the improvement found in patients treated with traditional therapies"

Waarom ADHD'ers en het huishouden? 🏠

ADHD is de laatste jaren steeds meer in de aandacht gekomen. Het aantal diagnoses van ADHD neemt geleidelijk toe (Abdelnour et al., 2022) [1]. Ongeveer 3 tot 5 procent van de Nederlanders heeft ADHD (Hulpmiddelen bij ADHD of ADD, 2024) [6]. Binnen deze gemeenschap is het huishouden vaak een grote uitdaging. Omdat ik zelf ook ADHD heb, wil ik graag oplossingen bedenken om hierin verbetering te brengen.

Eindontwerp

MindMop 🧠

De app MindMop is gericht op jongvolwassenen ADHD'ers die moeite hebben met zelfstandig huishoudelijke op te pakken. In de app ga je de uitdaging met jezelf aan. Gelukkig sta je er niet helemaal alleen voor, je krijg hulp van Mop die je punten en motivatie geeft voor en tijdens het uitvoeren van het huishoudelijke taken.

De app geeft de ADHD'er automatisch inzicht in welke taken er gedaan moeten worden en dan op een unieke manier. Hierdoor voorkom je beslissingsmoeheid.

Taken kunnen opgesplitst worden in kleinere varianten waardoor de drempel lager wordt.

Met elke taak verdienen ze punten die ze kunnen inzetten voor extra beloningen. En word je beloond voor het vaker uitvoeren van huishoudelijke taken. Hierdoor is het huishouden extra belonend en word je uitgedaagd om het langer vol te houden.

Elke taak bevat een extra unieke uitdaging. Hierdoor wordt er van het huishouden een spelletje van gemaakt en wordt het brein van een ADHD'er meer geactiveerd en gemotiveerd. Deze extra uitdaging levert weer extra punten op en badges.

In de app worden activiteiten zoals planning, tijdmanagement en taakinitiatie behandeld tijdens het gebruik van de app. Hierdoor is het niet actieve brein eerder geneigd om zichzelf te activeren en te veranderen. (Lally & Rebar, z.d.) [7]

MindMop zet spel in om dat slapende brein van een ADHD'er wakker te schudden. Hierdoor wordt de stap om een huishoudelijke taak op te pakken een stuk makkelijker.

Bronnen

1. Abdelnour, E., Jansen, M. O., & Gold, J. A. (2022, 1 oktober). ADHD Diagnostic Trends: Increased Recognition or Overdiagnosis? https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9616454/

2. ADHD - een slaperig brein? - Vereniging Impuls & Woortblind. (z.d.). https://www.impulsenwoortblind.nl/adhd/adhd-een-slaperig-brein

3. De Luca, V., Schena, A., Covino, A., Di Bitonto, P., Potenza, A., Barba, M. C., D’Errico, G., & De Paolis, L. T. (2024). Serious Games for the Treatment of Children with ADHD: The BRAVO Project. Information Systems Frontiers. https://doi.org/10.1007/s10796-023-10457-8

4. Gast. (2021, 1 september). Game on: Serious Games kunnen helpen bij ADHD - Stichting ADHD Netwerk. Stichting ADHD Netwerk. https://adhdnetwerk.nl/blog/game-on-serious-games-kunnen-helpen-bij-adhd/

5. Hersenstichting. (2024, 17 juli). Wat is ADHD? ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) - Hersenstichting. https://www.hersenstichting.nl/hersenaandoeningen/adhd/

6. Hulpmiddelen bij ADHD of ADD. (2024, 27 augustus). Hulpmiddelenwijzer_Nl. https://www.hulpmiddelenwijzer.nl/situatie/adhd-of-add

7. Lally, P., & Rebar, A. (z.d.). Sources - change. https://sites.google.com/view/sources-change/