Regelmaatje

by Jochem Kerkhof

Hoe kunnen ISK-leerlingen en MBO NT2 BOL entreestudenten tussen de 16 en 18 jaar in staat gesteld worden om alle “volwassenwordingszaken” zelfstandig op te pakken?

Human | NT2 | App | Gamification | 2025

Regelmaatje is een educatieve app die NT2-jongeren van 16 tot 18 jaar helpt om met behulp van gamification te leren over volwassenwordingszaken*. Het doel is dat jongeren hierdoor in staat worden gesteld om nu en in de toekomst zelfstandig met deze regelzaken om te gaan.

Relevantie

In Nederland heeft een kwart van de jongeren tussen de 18 en 30 jaar een schuld. Bij deze schuld wordt een hypotheek en studieschuld niet meegerekend. Cijfers van Nibud laten zien dat er een toename van 70% is van jongeren tot 24 jaar die schulden hebben (gehad). Het hebben van schulden heeft negatieve gevolgen voor zowel de jongeren zelf als voor de maatschappij. Als je problematische schulden hebt dan zit je vaak al in een negatieve spiraal waar je zonder hulp niet zomaar uit komt. Dit zorgt voor stress, schaamte en angst wat een grote negatieve impact heeft in het dagelijks leven.

Veel jongeren zijn op hun 18e nog niet financieel zelfredzaam, terwijl ze op die leeftijd volwassen zijn en daarmee financieel verantwoordelijk zijn voor zichzelf. Dit betekent dat ze vanaf dat moment verschillende financiële rechten en plichten hebben zoals bijvoorbeeld het aanvragen van toeslagen of het regelen van een zorgverzekering (volwassenwordingszaken). Het gebrek aan financiële kennis en onwetendheid maakt deze groep extra kwetsbaar voor schulden.

Probleemstelling

ISK-leerlingen en MBO NT2 BOL-entree-studenten vormen vanaf hun 18e een kwetsbare groep als het gaat om het risico op schulden. Dit komt onder andere door de taalbarrière: ze wonen nog maar kort in Nederland en beheersen de Nederlandse taal vaak nog onvoldoende. De meeste van deze jongeren hebben een taalniveau van A1/A2. Daarnaast komen ze uit een andere cultuur en moeten ze nog wennen aan de Nederlandse gewoonten en het systeem."

"Voor het eindontwerp is de focus gelegd op jongeren uit Syrië. Wat kenmerkend is voor deze groep, is dat veel van hen alleenreizend zijn. Omdat financiële kennis door de overheid wordt gezien als een opvoedkundige taak van de ouders, missen deze jongeren vaak de benodigde kennis over volwassenwordingszaken. Hierdoor zijn ze vaak onwetend over wat ze moeten en kunnen regelen.

Positionering

Doordat jongeren vanaf hun 18e financieel verantwoordelijk zijn en daarmee financiële verplichtingen hebben moeten ze in staat zijn om alle “volwassenwordingszaken” zelfstandig te regelen zodat ze niet zomaar met schulden komen te zitten.

Regelmaatje

De app Regelmaatje helpt jongeren zelfstandig hun volwassenwordingszaken op te pakken. Met behulp van opdrachten leren zij welke volwassenwordingszaken er zijn, hoe zij deze kunnen regelen en hoe zij hiermee om moeten gaan. Om jongeren extra te motiveren, kunnen zij punten verdienen door elke opdracht succesvol af te ronden. Hoe meer punten ze verzamelen, hoe hoger ze eindigen op het leaderboard.

Regelmaatje app cover

Conclusie

ISK-leerlingen en MBO NT2 BOL entreestudenten hebben vooral moeite met het regelen van hun volwassenwordingszaken door onwetendheid, taalbarrière en de complexiteit van het systeem waar ze amper bekend mee zijn doordat ze nog niet lang in Nederland wonen. Bestaande oplossingen bieden jongeren wel hulp bij het regelen van hun volwassenwordingszaken al blijft dit wel beperkt tot directe hulp waarbij ze afhankelijk zijn van een ander en de onwetendheid rondom volwassenwordingszaken standhoudt.

Om antwoord te geven op de vraag hoe ISK-leerlingen en MBO NT2 BOL entreestudenten tussen de 16 en 18 jaar in staat gesteld worden om alle “volwassenwordingszaken” zelfstandig op te pakken is er een oplossing gevonden in een educatieve app genaamd regelmaatje. Deze app helpt deze jongeren niet alleen met het regelen van hun volwassenwordingszaken nu maar ook in de toekomst door de jongeren te leren wat volwassenwordingszaken zijn, wat er van ze verwacht wordt vanuit de samenleving en hoe ze hiermee om moeten gaan.


*Volwassenwordingszaken: “Alle (digitale) zaken die jongeren kunnen en moeten regelen rondom hun 18e levensjaar wanneer ze financieel verantwoordelijk zijn en daarmee financiële rechten en plichten hebben.

“Flanderijn”. https://www.flanderijn.nl/over-flanderijn/nieuws/onderzoek-betalingsuitdagingen-jongeren/

“Rapport Nibud Mbo-onderzoek (2021) - NIBUD,” Nibud, Mar. 22, 2022. https://www.nibud.nl/onderzoeksrapporten/nibud-mbo-onderzoek-2021/

S. Van Gurp and M. Liebregts, Materiële hulpverlening: Werken met armoede en schulden. Boom, 2022.

“Jongeren en hun geld - Nibud”, Nibud, 24 juni 2024. https://www.nibud.nl/dossiers/jongeren-en-hun-geld/

“De Schuldmachine - 3Doc”:, npodoc.nl. https://www.npodoc.nl/speelBV_101409017de-schuldmachine-3doc~.html