Slimme kast

by Luuk de Graaf

Hoe kunnen kledingconsumenten in de thuissituatie gestimuleerd worden verantwoordelijk om te gaan met kleding?

Textiel | 2025 | Afstuderen

De textielsector barst uit zijn voegen. Er is sprake van een enorme overconsumptie en overproductie. Veel gekochte kleding wordt amper gedragen en belandt achter in de kast. Van de kleding die wordt afgedankt en verzameld in kledingcontainers krijgt minder dan de helft daadwerkelijk een nieuw leven. De rest belandt in overvolle pakhuizen of gaat op de brandstapel. De slimme kast die ik heb ontworpen is daar een antwoord op. De kast werkt samen met de kledingconsument aan een wereld, waarin de textielindustrie meer circulair kan gaan werken.

Omschrijving probleem

Er komt steeds meer textiel op de markt, vaak van slechte kwaliteit. De zogeheten ultra fast-fashion wordt binnen één dag geproduceerd in verre landen en ligt vervolgens een paar dagen later in de winkel. Consumenten worden steeds vaker geprikkeld om nieuwe kleding te kopen, onder andere door beelden die zij op sociale media voorbij zien komen. Hierdoor raken kledingkasten overvol. Kleding die niet meer wordt gedragen, belandt achter in de kast, in de kledingcontainer of in de vuilnisbak.

Omdat het eindeloos bewaren en het recyclen van kleding niet voldoende werkt, heb ik gezocht naar een manier waarop consumenten een eerste stap kunnen zetten naar een duurzamer textielklimaat en koopgedrag.

De slimme kast

Ik heb een ‘slimme kast’ ontworpen. Deze bestaat uit een systeem, gecombineerd met een app, die kledingconsumenten kunnen installeren in hun kledingkast. Dit systeem helpt je te bepalen welke kledingstukken je wel en niet draagt. Op basis van de data die zo worden verzameld doet het systeem verkoopsuggesties en ruilvoorstellen voor niet-gedragen kleding via een online platform, dat ik samen met IKEA wil ontwikkelen.   

De keuze voor een samenwerking met IKEA heeft drie redenen. Allereerst is het een van de grootste woonwarenhuizen ter wereld waar mensen massaal kledingkasten kopen. Daarnaast besteedt IKEA steeds meer aandacht aan duurzaamheid en het is dé plek waar mijn doelgroep zijn kledingkasten koopt.

De app die bij de slimme kast hoort, heet IKEA-Rewear Wanneer je als gebruiker op zoek bent naar nieuwe kleding, open je de app van IKEA Rewear. Daar swipe je eenvoudig door voorgestelde matches. Swipen twee gebruikers dezelfde match, dan is er een mogelijkheid tot ruil. Deze matches worden samengesteld op basis van jouw favoriete kledingstukken, waardoor eindeloos zoeken naar iets dat bij jouw stijl past verleden tijd is.

Met deze innovatieve technologie brengt IKEA Rewear een circulair systeem direct bij de consument. RFID-technologie maakt dit mogelijk op een manier die voor iedereen eenvoudig te integreren is. Door de technische interactie met het systeem beperkt te houden en optimaal in te spelen op de behoefte van de gebruiker, biedt de slimme kast een duurzame oplossing voor kleding die niet meer gedragen wordt.

 

Voor wie?

Hoe werkt het?

De slimme kast is ontwikkeld voor jongvolwassenen die regelmatig kleding kopen en zich bezig willen houden met thema’s als milieu en duurzaamheid. Het platform combineert beide aspecten: het helpt gebruikers hun eigen kledingbehoeften te vervullen én ondersteunt hen bij een duurzamere mindset.

Ik heb gekozen voor jongvolwassenen omdat zij een leidende rol spelen in de transitie naar een duurzamer textielklimaat. Bovendien behoren zij tot de early adopters van innovatieve technologieën.

Mijn ontwerp maakt gebruik van een onzichtbare interactie tussen de kast en de gebruiker. De gebruiker van de IKEA Rewear app begint met digitaliseren van zijn of haar kast. Dit gebeurt met RFID-tags die op kledingstukken worden geplaatst en een scanner die eenvoudig in de kast te plaatsen is.

Zodra deze setup klaar is, is het een kwestie van wachten op matchvoorstellen. De gebruiker kan door deze voorstellen swipen. Vinden twee gebruikers een match? Dan kunnen zij overgaan tot een ruil. Dit helpt overconsumptie tegen te gaan en bevordert een circulair systeem. Ook helpt het met het creëren van een duurzamere mindset.

Conclusie

De slimme kast combineert de kracht van slimme technologie en circulair gebruik van kleding. Met behulp van de slimme kast worden consumenten gestimuleerd om kledingruilen aan te gaan die zij anders misschien niet zouden overwegen. Uit verschillende tests blijkt dat het gebruik van de IKEA Rewear app consumenten op een laagdrempelige manier bewuster maakt van hun koopgedrag. Dit leidt tot het tegengaan van overconsumptie, en op de langere termijn tot een duurzamer textielklimaat.

De gebruiker profiteert bovendien niet alleen van de milieutechnische voordelen, maar ervaart ook economische voordelen. Op die manier speelt de slimme kast optimaal in op verschillende behoeften van de gebruiker.