Stoorzender
Hoe kunnen parkbezoekers bewuster worden gemaakt van de impact van geluidsvervuiling op vogels in parken?
Parken fungeren als belangrijke groene oases voor recreatie en biodiversiteit. Echter, menselijke activiteiten zoals evenementen, verkeer rondom en in parken, harde muziek, bouwprojecten en dagelijkse bezoeken kunnen leiden tot geluidsvervuiling. Genoeg stoorzenders dus. Dit heeft niet alleen invloed op de menselijke gezondheid, ervaring van rust en natuur, maar ook op de lokale ecosystemen en de fauna, met name vogels, die gevoelig zijn voor geluid.
Vogels spelen een cruciale rol in de biodiversiteit door bij te dragen aan bestuiving, zaadverspreiding en het onder controle houden van insectenpopulaties. Geluidsvervuiling heeft een negatieve impact op hen. Hun communicatie raakt verstoord, hun broedgedrag wordt negatief beïnvloed, en sommige soorten trekken zich terug uit lawaaierige gebieden, wat de ecologische balans verstoort. Geluidsvervuiling is een vrij onbekend en onzichtbaar probleem waar meer aandacht voor mag komen.

Waarom
Door parkbezoekers bewust te laten worden van de impact op natuur kunnen ze rekening gaan houden met het geluid dat zij of anderen produceren. Geluidsvervuiling is een onzichtbaar en een vrij onbekend probleem dat zowel dier als mens negatief beïnvloed. Door parkbezoekers bewust(er) te maken van dit probleem kan dat zorgen voor aanpassingen in gedrag of keuzes waardoor we geluidsvervuiling tegengaan. Dit resulteert in een betere leefomgeving voor dieren. Om de scope realistisch en klein te houden is er gekozen om de impact van geluidsvervuiling op vogels te laten ervaren. De impact van geluid op vogels heb ik zelf meerdere keren ervaren en geobserveerd.
Als ik iets wil gaan verbeteren met design met een afstudeerproject, dan moet dat ten goede voor dieren zijn. Daarnaast vind ik het bestaan van parken heel belangrijk.
Dieren moeten prioriteit hebben in parken omdat dat hun leefomgeving is, wij zouden ons wat meer aan mogen passen en meer rekening mogen houden met de dieren en het ecosysteem van parken. Nou weten veel mensen niet dat geluid een grote impact heeft op dieren en daar wil ik in ieder geval een verschil in gaan maken.
Hoe
Door park bezoekers op een speelse en interactieve manier te laten ervaren over de impact van geluid op vogels in parken en zo hun bewustzijn laten ontwikkelen. Ik wil het speels houden omdat dat bij mij past als ontwerper en heb zelf en bij anderen ervaren dat een interessant medium een goede aanzet is om iets te leren. Daarnaast is dit ook onderzocht. Door parkbezoekers het in het park te laten ervaren ontstaat er een sterker besef van de situatie en is de kans groter dat het blijft hangen. Ook moet de interactie niet te tijdsintensief zijn en dus kort maar krachtig worden.

Conclusie
Om parkbezoekers bewust te maken van de impact van geluidsvervuiling op vogels, is een speelse en interactieve aanpak effectief. Door bezoekers direct in het park te laten ervaren hoe geluid vogels beïnvloedt, ontstaat een sterk bewustzijn. Korte, toegankelijke interacties kunnen gedrag positief veranderen en bijdragen aan een betere leefomgeving voor vogels. Dit benadrukt het belang van rekening houden met het ecosysteem van parken, waar dieren prioriteit zouden moeten hebben.
Definitie Geluidsvervuiling
Constant geluid dat een negatieve impact heeft op de gezondheid van mens en dier op lange termijn. Dit hoeft niet perse irritatie te zijn zoals bij geluidsoverlast maar kan al beginnen vanaf een laag volume. Geluidsvervuiling binnen mijn project betekend het verstoren van signalen die vogels aan elkaar geven, stress en angst dat o.a. zorgt voor gedragsverandering en daarmee het ecosysteem beïnvloedt.



Het ontwerp
Het eindontwerp is een simpele mobile survival game genaamd “Stoorzender”. Je speelt als een vogel die wil overleven in een park. Helaas gaat dit niet zomaar. Mensen zullen je verstoren met hun geluidsvervuiling en het is jou taak om rust en voedsel te vinden in een park dat steeds drukker wordt.
Je high score wordt bepaald door de tijd dat je overleeft in het park. Je vogel heeft rust en voedsel nodig. Rust kan je krijgen in bomen en door zaden te consumeren stil je je honger. Dit doe je door over de zaden te vliegen en rond een boom te hangen. Er zullen steeds meer mensen in het park komen die op hun eigen manieren geluidsoverlast veroorzaken waardoor je vogel schrikt. Denk aan spelende/schreeuwende kinderen, jongeren met vuurwerk, drukkere wegen langs het park, scooters etc. Het geluid wat mensen maken ervaar je als negatief. Wanneer je in deze zone komt gaat de vogel een willekeurige kant op om het geluid te vermijden. Een potje begint makkelijk maar zal snel moeilijk worden.
Tijdens het spelen ervaren gebruikers dus de menselijke geluidsbronnen als negatief. Als stoorzenders. Wanneer de gebruikers genoeg interesse hebben na het spelen zullen ze op de “meer” knop drukken waarnaar ze er wat meer over kunnen lezen. Dit allemaal terwijl ze in het park zelf zijn. Het doel is dat parkbezoekers stilstaan bij het geluid wat de mens produceert en begrijpen wat de negatieve impact daarvan is op de bewoners van deze groene oases.
Validatie
Uit designresearch blijkt dat de meeste parkbezoekers zich niet bewust zijn van de negatieve effecten van geluidsvervuiling op vogels. Dit benadrukt de noodzaak van een aantrekkelijke benadering die parkbezoekers op een speelse manier informeert en betrekt. Na verschillende prototypes te hebben getest is er uit feedback uitgekomen dat het eindontwerp niet te tijdsintensief moet zijn, het een interessant medium moet zijn waardoor je wil leren. Door een speelse benadering wordt hun interesse gewekt en worden ze op een laagdrempelige manier aangespoord om meer te leren over het onderwerp.
De essentie van het ontwerp wordt overgebracht door de gebruikers een vogel te laten spelen en de impact van geluidsoverlast te laten ervaren. Op deze manier ontstaat er niet alleen bewustwording, maar ook empathie en een startpunt om het probleem serieus te nemen.
Parkbezoekers kunnen eenvoudig via hun smartphone de game starten. Het spel is door meerdere verschillende soorten gebruikers getest en daarmee is ook kritiek ontvangen over de gebruikerservaring. Met deze feedback zijn meerdere versies gemaakt tot wat het nu is. Denk aan het aanpassen van de besturing van de vogel, de moeilijkheidsgraad en natuurlijk het geluid dat je hoort.
De meeste gebruikers begrijpen de boodschap van het spel en kregen dezelfde verontwaardiging als ik toen ik over het probleem las. Hiermee is mijn doel behaald.




Bibliografie
Alterra. (2008). Effecten van geluid op wilde soorten. Alterra Wageningen.
Basner, M. (2019). Why noise is bad for your health — and what you can do about it. Retrieved from tedmed: https://www.tedmed.com/speakers/show?id=730028
Owen, D. (2019). Volume Control: Hearing in a Deafening World. Retrieved from https://www.davidowen.net/
RIVM. (n.d.). over geluid. Retrieved from rivm: https://www.rivm.nl/geluid/over-geluid
RIVMpod. (2022). Hoe geluid je gezondheid beïnvloedt. Retrieved from rivm: https://www.rivm.nl/podcast