Virtual Reality Experience : AwakeNing

by Vincent Yu

"Hoe kunnen audiovisuele elementen in Virtual Reality worden ingezet om de emoties van jongvolwassen Chinezen met betrekking tot hun etniciteit te representeren?"

Virtual Reality - Immersive Experience - Storytelling

Dit project is een VR-ervaring die de gebruiker meeneemt in de levensverhalen van Ning, een personage gebaseerd op persoonlijke ervaringen en interviews. Met meeslepende audio en visuele elementen worden thema’s zoals identiteit en emoties verkend, waarbij de gebruiker Ning’s perspectief en uitdagingen ervaart.

Introductie

In deze VR-ervaring staat Ning centraal, een personage dat is ontstaan vanuit persoonlijke en gedeelde ervaringen met discriminatie en identiteit. De ervaring neemt je mee in zijn verhaal, waarin emoties en perspectieven worden verkend. Het doel is om de gebruiker niet alleen te laten begrijpen wat Ning doormaakt, maar ook bewustwording te creëren over de impact van gedrag op anderen.

Virtual Reality Experience - AwakeNing

Het eindresultaat is een interactieve VR-ervaring waarin de gebruiker wordt meegenomen in een dromerige wereld, opgebouwd uit vier scenario’s die gebaseerd zijn op de verhalen van mijn stakeholders. De ervaring begint in een hoofd menu. Hier kan de gebruiker een scenario selecteren dat hen meeneemt in een reeks scènes waarin audio, belichting en personages samenkomen om emoties en thema’s te communiceren.

In het ontwerp ligt de focus op observatie. De gebruiker ervaart de emoties en verhalen door de ogen van de hoofdpersoon. Dit helpt de gebruiker om echt verbinding te maken met het verhaal en de boodschap die ik wil overbrengen.

Phase 1- Childhood Memories
Demo AwakeNing

Demo Video - AwakeNing

In de demo video van de virtual experience wordt de dromerige wereld van Ning getoond. De gebruiker begint in het hoofdmenu, waar keuzes worden gepresenteerd. Alleen "Childhood Memories" is beschikbaar. Binnen deze scène ervaart de gebruiker Ning’s verhaal via sfeervolle belichting, mistige omgevingen en emotionele voice-overs, waarbij de interactie tussen Ning, een pestkop en een ondersteunend personage centraal staat. Uiteindelijk keert de gebruiker terug naar het hoofdmenu om een volgende keuze te maken.

Conclusie

Door zorgvuldig onderzoek naar mijn eigen ervaringen en die van mijn stakeholders heb ik een ervaring gecreëerd waarin emoties, identiteit en persoonlijke groei centraal staan. Mijn interviews en observaties vormden de basis voor het scenario, dat specifiek is ontworpen om de gebruiker niet alleen te informeren, maar ook te laten voelen hoe etniciteit iemands leven kan beïnvloeden.

De VR-ervaring versterkt de hoofdboodschap door gebruik te maken van meeslepende storytelling, waarbij audio, visuele elementen en belichting zorgvuldig zijn afgestemd op de emoties en thema’s van het verhaal. Het perspectief als observator helpt de gebruiker om zich volledig in Ning’s belevingswereld te verplaatsen en zijn gevoelens en worstelingen beter te begrijpen.

De dromerige esthetiek en het krachtige narratief maken complexe thema’s zoals discriminatie en identiteit voelbaar. De VR-ervaring laat gebruikers niet alleen Ning’s verhaal beleven, maar nodigt hen ook uit om stil te staan bij hun eigen gedrag en de impact daarvan op anderen.

Plannen voor de toekomst

In de toekomst wil ik mijn VR-ervaring verder optimaliseren, zodat deze soepeler draait op apparaten zoals de Oculus Quest 2. Daarnaast wil ik meer scenario’s ontwikkelen die gebaseerd zijn op nieuwe verhalen. Door deze uitbreiding kan ik een nog breder scala aan perspectieven belichten en diepere lagen aan Ning’s verhaal toevoegen.

De huidige versie van mijn werk is een demo, waarin de focus ligt op één scenario van Ning’s reis. Dit is een eerste stap om zijn karakterontwikkeling te laten zien. In toekomstige updates wil ik andere cruciale momenten in zijn leven verkennen, zodat gebruikers een completer beeld krijgen van zijn persoonlijke groei en de impact van zijn ervaringen.

Mijn uiteindelijke doel is dat mijn werk niet alleen raakt, maar ook aanzet tot reflectie. Ik hoop dat gebruikers nadenken over hoe ze anderen behandelen en welke gevolgen dat kan hebben. Als ontwerper blijf ik projecten creëren die complexe thema’s, zoals etniciteit en identiteit, toegankelijk en voelbaar maken voor een breed publiek. Deze demo is slechts het begin van een groter verhaal dat ik met Ning wil vertellen.